Monday, 7 May 2012

Realiti Cari Kerja Zaman Sekarang

Assalamualaikum..!

haha..mood mencari kerja..!susah betul nak cari kerja zaman sekarang ni..melainkan ada orang dalam...yes..! 'orang dalam'..!itu memang perkara biasa kat negara kita ni...sesiapa yang saudara-mara kaum kerabat dia ade dalam satu syarikat tu akan mudah diserap masuk untuk bekerja dalam syarikat tu..so..orang yang takde 'orang dalam' (cam saya ni) akan bertungkus-lumus la mencari kerja..apply sana..apply sini..tapi?HAMPA~~

Lagi satu la masalah nak cari kerja ni...kebanyakan syarikat-syarikat korporat,perkapalan,perkilangan kat Malaysia ni di kuasai oleh golongan CINA....diorang ni biasanya hanya akan menggaji pekerja yang berbangsa cina sahaja untuk kerja pentadbiran,kewangan,pemasaran dan kewangan diorang...kalau diorang ambil pekerja bangsa lain pun gaji yang ditawarkan kurang 20% dari gaji pekerja yang sama bangsa dengan diorang...ini dari pengalaman rakan-rakan rapat and saya sendiri....memang susah nak cari kerja zaman sekarang ni..lagi-lagi orang yang bijak dan berpelajaran da terlalu ramai...hmm...takpelah,ade rezeki InsyaAllah akan dapat jugak kerja yang sesuai...cuma jangan terlalu memilih...

Doakan saya ok? ;))



Share

No comments:

Post a Comment