Thursday 14 March 2019

BABIES INFO : ALAHAN PROTEIN SUSU LEMBU

Assalamualaikum.

Pernah dengar Alahan Susu Lembu?Isyraf salah seorang bayi yang allergic to cow's milk. Semua yang ada kandungan susu lembu akan buat dia ruam atau muntah. Sekarang dah masuk 2 tahun 2 bulan he is getting better, tapi still bila dia makan makanan yang ada dairy milk akan naik ruam sekeliling mulut. Kalau dulu if he consume any cow's milk product, he will vomit like Niagara Fall..seriously...hehehe

Apa itu Alahan Protein Susu Lembu?

Tindak balas luar biasa yang berlaku apabila tubuh kita terdedah kepada protein susu lembu. Tindak balas ini dicetuskan oleh sistem imunisasi tubuh kita dan oleh itu boleh menjejaskan pelbagai bahagian dalam tubuh kita; seperti kulit, paru-paru dan usus.


Gejala-gejala 

Biasanya bayi dengan alahan susu akan mengalami lebih daripada dua simptom pada dua sistem organnya:
  • gastrousus (cirit-birit, loya, muntah-muntah);
  • kulit (angioderma, dermatitis, ekzema, gatal-gatal);
  • pernafasan (asma, batuk, rinitis, berdehit).

Untuk Isyraf, masa umur bawah 8 bulan dia kan muntah kalau dia consume dairy products. Tapi bila umur dia dah 8 bulan ke atas dia just naik ruam kalau ter consume dairies, and kadang - kadang akan demam dan batuk. Kami memang bagi dia susu soya Dupro Soy since 3 bulan (campur dengan breastfeed, dont judge ok? )

Alahan susu lembu ni memang tak ada ubat dan biasanya akan pulih bila dia dah masuk 4 - 5 tahun. Tapi ada potensi alergic tu tak hilang kalau :

1) Ibu bapa ada allergic 
2) Anak yang ada Eczema, Asthma & resdung



Imej yang berkaitan


























No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger